Peuterstage: week 2: thema: zakken & tassen


Alle peuters brachten maandag tassen en zakken mee. Samen met Jules keken we naar de tassen. We keken naar hoe we de tassen kunnen openmaken, wat er allemaal in kan en hoe je de tas kan dragen.
 

Hier verstopt Jules zich in de tas. Jules kan er helemaal in!
 

De peuters deden hun schort aan want ze mogen hun eigen zak bestempelen met allerhande materialen. Je zag de kinderen experimenteren met de verf, het was heel leuk!


Hier experimenteren de peuters in de ontdekhoek met de zakken die ze hebben meegebracht.
 

Tijdens het hoekenwerk deden we samen spelletjes. Wat kunnen we allemaal verstoppen in onze zak? Onze benen, onze handen, … Dat vonden de kleuters super!
 


Op het einde van de dag deed juf Elien een verhaal/ opsomming van materialen. Het gaat over Julia die wel honderd zakken heeft! Uit haar zakken komen de gekste dingen. De kinderen deden actief mee met het verhaal. Ze namen dingen uit de zakken, het bleef maar komen! De kindjes vonden het grappig toen de juf drie staartjes maakte.
 
 

Hier op deze foto’s kan je zien dat de peuters een spelletje spelen. Het is een zakkenmemory (identificatie van prenten). Ze kijken naar de zakken, ze nemen een zak en moeten dezelfde zak zoeken. Een peuter zegt; ‘Das dezelfde he, dezelfde.’ Dat zei ze zeker vier keer na elkaar. Sommige peuters konden dit al zeer goed. Om het moeilijker te maken draaide ik de kaarten om zoals een echte memory. Hieronder kan je nog foto’s zien.
 

 

In de ontdekhoek legde ik propjes krantenpapier waar de peuters hun zakken mee konden vullen.
Je kon de peuters echt zien vullen en de propjes eruit halen. Het was een hele belevenis voor hen.
 
 
Een peuter heeft hier de jas aan van Julia van in het verhaaltje (Julia’s jaszakken). Ik had die jas in de poppenhoek gelegd, natuurlijk wilden de peuters die allemaal eens aandoen. ‘Wat heb je nu aan?’; vroeg ik aan een peuter. ‘jas.’;zegt een peuter. ‘Wat zie je op de jas.’;vroeg ik terwijl ik wees naar de zakjes. ‘Overal zakjes!’ ; riep een peuter.
 
In de namiddag na hun middagdutje mogen de peuters rustig wakker worden met kleurplaten. Wat kunnen ze al mooi kleuren zeg! 


Helemaal op het einde van de dag gaan we allemaal bewegen! Wat enthousiast zijn de peuters! Een kindje vroeg me zelfs drie keer of we gingen turnen. Hij kon het maar niet geloven.
Op de foto mogen de peuters zo snel mogelijk de balletjes in de reistas gooien van juf Elien. Hieronder kan je nog andere foto's zien van de turnles.
 


 


Dan bracht juf Elien nog een leuk spelletje aan. Eerst mogen ze een verpakt pakje doorgeven op de muziek en als de muziek stopt bij een kindje dan mag die het pakje openmaken. Dat vonden ze spannend. Maar wat zit er nu in het pakje? Allemaal kleine gekleurde zakjes! De peuters mogen gooien met de dobbelsteen en ze kijken op welke kleur het valt. Als ze rood zien moeten ze een rode zak nemen.  



Als afsluiter van de dag hadden we ons godsdienstmomentje. We spraken samen over Jezus. Hij is onze vriend, de vriend van iedereen! Ik toon prenten waarop je kan zien of ze vrienden zijn. Ook met een kindje toon ik aan hoe je een vriend kan zijn. Je kan elkaar een hand geven, of als een kindje gevallen is kan je ze helpen, samen spelen,…
 

Op deze foto is juf Elien even Jezus en speelt ze het verhaal van Jezus geneest een zieke. Ik leg het kindje dat ziek is in een bed en leg een deken op haar. Jezus verzorgt de kindjes. Hij is de vriend van iedereen.
 
Als verwerking voor mijn godsdienstmomentje mogen de kls tekeningen kleuren van Jezus die iemand helpt. Ze waren stil en geconcentreerd aan het kleuren. Flink!
 


Daarna mogen ze aan iedereen hun mooie tekening tonen. Waw jullie kunnen dat goed! ‘Wie is dat op de tekening.’ ;vroeg ik. ‘Jezus!’;zegt een peuter.
 
Helemaal op het einde juist voor de bel ging deelde ik sterretjes uit. De ster mogen ze aan een vriendje in de klas geven. We geven de ster omdat we allemaal dikke vrienden zijn en Jezus is ook onze vriend!

Hier kan je foto’s zien van onze zakkenzoektocht door de school. Het was een echte uitdaging voor de peuters! 'Daar!' Daar!'; riepen ze.



De spelletjes waren populair en door begeleiding van de juf kregen meer en meer peuters interesse.



Schilderen doen ze heel graag! Ik heb ze tijdens deze activiteit bijna niet gehoord! Hoe meer kleur hoe beter was de boodschap.

Het tik tak gebeuren is weer aangebroken. Wat vinden ze dit telkens fijn. De kindjes maken het vanzelf stilletjes, het blijft een leuke belevenis voor ze.
 

Zie je deze zakjes die legde ik achteraf in de ontdekhoek. Tijdens tik tak gaven deze zakjes elkaar een zoentje. De peuter deed net exact hetzelfde in de ontdekhoek met de zakken. Super tof!




Ooooooohhhh!!! Het laatste uurtje gaat in maar niet getreurd we bewegen nog eens goed tijdens de turnles. Jules is er ook bij! We lopen, rollen, springen, kruipen en ontspannen tijdens de relaxatie...
 



Hieronder kan je de kunstwerkjes zien van week twee zakken & tassen. Waaw! Goed gedaan!!!
Tot ziens!
 

 

 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten