In de basisschool ‘De
Letterboom’ in Vilvoorde staat de
vertelmobiel. Een kleurrijke tweedehands caravan die omgetoverd is tot een
plaats waar juffen/ meesters, ouders, enz,… aan de taalontwikkeling kunnen
werken van de kinderen. Alles is aanwezig in de caravan onder andere heeft de
vertelmobiel stopcontacten, USB aansluiting, een televisie en een ingebouwde
dvd- speler. Het is de perfecte plaats om kinderen aan te zetten tot het kijken
in de boekjes en tot ontluikende geletterdheid.
In de derde kleuterklas aangekomen settelde Bieke en ik ons in de
onthaalhoek. We vertelden het verhaal niet in de vertelmobiel omdat het buiten
iets te fris was. Er is geen verwarming mogelijk in de mobiel. We versierden de
onthaalhoek met vlaggetjes en natuurlijk met het verhaal op rol ‘Een muisje kan
geen optocht zijn’ van Lida Dijkstra & Noëlle Smit. Hier zie je dat Bieke
de computer vastheeft want zij hielp tijdens het verhaal met de muziek.
Eerst even helpen om de snottebellen af te kuisen en dan
kunnen we beginnen!
De kinderen werden al snel meegezogen in het verhaal van
mijn dikke vriend ‘muisje Willemijn’. Al spontaan kwamen er reacties bij de
prenten; ‘Dat is muisje, de vriend!’
, zei een kleuter.
‘Dat is een eeeeeeeeend!’ ;riep een kleuter. ‘Ja, een eend of een gans,’ zei ik. ‘Hoeveel
ganzen zijn er, we tellen allemaal samen.’ ‘Eeeeeeeeen, tweeeeeee, drieeeeee!’
,riepen de kinderen in koor. ‘Hoeveel ganzen zijn er dan? , vroeg ik.
‘DRIEEEEEE!’ , riepen de kleuters.
De kinderen waren heel geconcentreerd! Dat kan je duidelijk
zien op de bovenstaande foto's.
Spontaan zegt een kindje bij de prent van de chimpansees; ‘Dat is een aap, die doet oe oe oe!' Natuurlijk doet ze ook de gebaren erbij! Dat was heel leuk om te zien.
Hieronder kan je ook zien dat we de haas nadoen met zijn lange oren!
Op het einde van het verhaal zien we de optocht van
Willemijn. We overlopen de dieren op de prent. Een struisvogel werd; ‘een vogel’
genoemd! De kleuters kennen bijna alle dieren, flink!
Daarna maakten we ook een optocht door in een lange rij door
de klas te stappen. Zoals bijvoorbeeld op carnaval als de stoet langskomt. Het
was een leuke namiddag en de juf van de derde kleuterklas was tevreden! Dat
voelt wel goed en de kinderen vonden het suuuuuper leuk en juf Bieke en juf
Elien stiekem ook!
Veslag 1LKO documenteren: Renske & Laura
Laura:
Verhaal; Raf
Laura begon direct met het verhaal zodat de kinderen niet
moesten wachten. Ze hield de sfeerschepping kort waardoor ze de aandacht van de
kinderen behield.
Ze heeft een goede mimiek en beeldt vaak woorden uit. (dik
pak sneeuw, armen openslaan, klappen in de handen)
Ze gebruikt de kamischibai optimaal maar wat ik jammer vond
is dat ze verstopt zat achter het scherm van de kamischibai.
Je mag de kinderen gerust wat tijd geven om de vragen te
beantwoorden.
Toffe opening naar ander verhaal je zegt dat de kinderen nog
eens mogen luisteren naar een verhaal. Leuke samenwerking!!!
Renske:
Verhaal; bedtijd voor monster
Toffe inleiding. Renske heeft vannacht bezoek gehad van een
monster.
Mooie prenten en supere interactie met de kls. De kls
mochten meedoen.
Renske stond recht waardoor je haar lichaamstaal en mimiek duidelijk kon zien.
Leuk dat je geluiden nabootst met je stem.
De kinderen waren echt mee met het verhaal, het sluit aan
bij de belevingswereld.
Nabespreking duidelijk met prenten van het verhaal. Kinderen
mochten dingen aanduiden en het verhaal navertellen. Het is echt tot de
kinderen doorgedrongen!
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten