Juf Elien heeft de
klas versierd rond het thema sleutels. De kinderen waren verbaasd! Een nieuwe
juf en de klas is helemaal anders.
Maar al snel deden we leuke dingen...
Na de waarneming van sleutels stempelden de peuters sleutels in klei. Wat een mooie knutselwerken zeg! Hieronder kan je er nog zien!
Na de waarneming van sleutels stempelden de peuters sleutels in klei. Wat een mooie knutselwerken zeg! Hieronder kan je er nog zien!
Jules heeft ook een
kunstwerk gemaakt. Dat zie je hierboven!
Het is al dinsdag en
de peutertjes kennen mij al een beetje.
We kijken samen naar Dribbel want die vindt een sleutel! Waarop zou de sleutel passen? RA RA RA…
We kijken samen naar Dribbel want die vindt een sleutel! Waarop zou de sleutel passen? RA RA RA…
Daarna zoeken we zelf
sleutels in de klas. De kinderen brengen de sleutels naar de kring en daar
keken we samen naar het sleutelhuisje, de sleutelgarage, de verschillende
sloten en sleutels.
Een peuter zei: ‘Kijk juf deur is open! Hoe moet die dicht?’ ‘Met de sleutel kan je de deur dichtdoen, welke kleur heeft de deur?’ zegt juf Elien. Peuter: ‘rood.’ ‘Dan moet je de rode sleutel gebruiken. Neem de rode sleutel en steek hem in het slot,’ zegt juf Elien.
Een peuter zei: ‘Kijk juf deur is open! Hoe moet die dicht?’ ‘Met de sleutel kan je de deur dichtdoen, welke kleur heeft de deur?’ zegt juf Elien. Peuter: ‘rood.’ ‘Dan moet je de rode sleutel gebruiken. Neem de rode sleutel en steek hem in het slot,’ zegt juf Elien.
Dit is een spelletje
waar de kls de juiste sleutel op de juiste vorm moeten leggen. Dat kunnen ze al
heel goed.
Ook de mediahoek was
een groot succes! Bij de foto’s van de kinderen en prenten van de verhalen vertellen
de kinderen honderduit! ‘Dribbel, das hond hond,’ zegt een peuter.
Hier ontdekken twee peuters de boekjes in de boekenhoek. De ene zegt: ‘Sleutel, das een sleutel en daar ook en daar.’
In de ontdekhoek kunnen de peuters de hele week experimenteren met sleutels, sloten en sleutelhangers. Hier heb ik vergrootglazen aangeboden zodat de kleuters nog beter naar de sleutels zouden kijken. Op deze foto kan je zien dat een peuter echt naar een sleutel kijkt en de ander experimenteert eerst met het vergrootglas.
Op deze foto scheuren en plakken de peuters op een sleutel. Sommige hebben de techniek al onder de knie en bij sommige moest nog geholpen worden.
De scheurtechniek werd uitgelegd aan de hand van de twee vogeltjes. Mijn vingers zijn de twee vogeltjes en die zien elkaar graag dus ze kruipen heel dicht bij elkaar. Dan gaan ze gaan vliegen en je trekt aan het papier.
Na het middagdutje van de peuters vertel ik rustig een verhaaltje in de boekenhoek. De peuters zijn een en al oor. Zo kunnen ze rustig ontwaken uit hun slaap.
Op donderdag stond plots een cd- speler in de luisterhoek! De peuters waren nieuwsgierig en gingen spontaan eens een kijkje nemen. Hier zie je een peuter vol concentratie luisteren naar de vele verhalen, liedjes en geluiden. Ook de mediahoek vinden ze nog altijd even leuk!
In de zandhoek liggen natuurlijk ook sleutels. Amai, al die sleutels! De peuters kunnen spelen met de sleutels in het zand. Hieronder kan je enkele foto’s zien van de zandhoek.
Kleuters ontdekken de hoepels in de bewegingshoek. Ze proberen te hoelahoepen, erin te springen, de hoepel hoog in de lucht te houden en veel meer… De peuters genieten ervan en de juf ook. Wat leuk om te zien.
Hier doet juf Elien
een tik tak voorstelling. Waaaw! Alle peutertjes waren heel rustig en
aandachtig! Hier danst de juf met de bekers over de tafel en onder één beker
zit iets… Ra ra een sleutel natuurlijk!
Hieronder kan je nog enkele foto’s zien van tik tak.
Hieronder kan je nog enkele foto’s zien van tik tak.
Op het einde van de
dag maakten we kennis met eend en kikker. Ik vroeg aan de peuters: ‘Wat doet
een eend?’ Een peuter riep spontaan: ‘Kwaak, kwaak.’ Alle peuters kwaakten erop
los. ‘Wat doet een kikker?’ vroeg ik aan de peuters. ‘Kwaak, kwaak,
kwaaaaaaaaaaak,’ riepen twee peuters in koor. ‘Hu? De kikker en de eend doen
kwaak kwaak,’ zei ik.
In de kring liggen de
figuurtjes van in het verhaal (De sleutel van Isabelle Flas). De kls vertellen
het verhaal opnieuw. ‘Dat is mama, sleutel in de deur. Hallooooo opendoen!!’ :verteld
een peuter. Andere peuters luisteren naar het verhaal.
Hier doen we spelen
met ons lied! We zingen en zingen en onze muziekinstrumenten zijn bosjes
sleutels. De kinderen waren een en al oor.
Het is tijd om te
bewegen! Joepie!!! Dat doen ze heel graag! Hier kan je de peuters de verschillende
materialen zien gebruiken.
Zie is hoe trots de
peuters zijn! Goed zo!
Het was een toffe en
leerrijke week zowel voor de peuters als voor juf Elien. Ik heb al veel
bijgeleerd en ik ben nieuwsgierig wat volgende week zal brengen. Volgende week is het
thema; zakken en tassen. Wat gaan we nog allemaal bijleren? Ik kijk er al naar
uit!
Ik wens iedereen een goed weekend!
Hieronder kan je de kunstwerkjes zien van week één thema sleutels.
Waaw! Mooi!!!
Waaw! Mooi!!!
Hej
BeantwoordenVerwijderenZag er een leuke week uit.
voor onze stage hebben wij ook de keuze om het thema sleutels uit te werken. Dit wel voor de oudste. Nu had ik eens een vraag waar jij jou ideeën had gevonden omdat er hierover weinig te vinden valt op internet en in de didactische mappen bij ons op school.
Groetjes