Alle peuters brachten
maandag tassen en zakken mee. Samen met Jules keken we naar de tassen. We keken
naar hoe we de tassen kunnen openmaken, wat er allemaal in kan en hoe je de tas
kan dragen.
Hier verstopt Jules
zich in de tas. Jules kan er helemaal in!
De peuters deden hun
schort aan want ze mogen hun eigen zak bestempelen met allerhande materialen.
Je zag de kinderen experimenteren met de verf, het was heel leuk!
Hier experimenteren
de peuters in de ontdekhoek met de zakken die ze hebben meegebracht.
Tijdens het
hoekenwerk deden we samen spelletjes. Wat kunnen we allemaal verstoppen in onze
zak? Onze benen, onze handen, … Dat vonden de kleuters super!
Op het einde van de
dag deed juf Elien een verhaal/ opsomming van materialen. Het gaat over Julia
die wel honderd zakken heeft! Uit haar zakken komen de gekste dingen. De
kinderen deden actief mee met het verhaal. Ze namen dingen uit de zakken, het
bleef maar komen! De kindjes vonden het grappig toen de juf drie staartjes
maakte.
Hier op deze foto’s
kan je zien dat de peuters een spelletje spelen. Het is een zakkenmemory (identificatie
van prenten). Ze kijken naar de zakken, ze nemen een zak en moeten dezelfde zak
zoeken. Een peuter zegt; ‘Das dezelfde he, dezelfde.’ Dat zei ze zeker vier
keer na elkaar. Sommige peuters konden dit al zeer goed. Om het moeilijker te
maken draaide ik de kaarten om zoals een echte memory. Hieronder kan je nog
foto’s zien.
In de ontdekhoek
legde ik propjes krantenpapier waar de peuters hun zakken mee konden vullen.
Je kon de peuters echt zien vullen en de propjes eruit halen. Het was een hele belevenis voor hen.
Je kon de peuters echt zien vullen en de propjes eruit halen. Het was een hele belevenis voor hen.
Een peuter heeft hier
de jas aan van Julia van in het verhaaltje (Julia’s jaszakken). Ik had die jas in
de poppenhoek gelegd, natuurlijk wilden de peuters die allemaal eens aandoen. ‘Wat
heb je nu aan?’; vroeg ik aan een peuter. ‘jas.’;zegt een peuter. ‘Wat zie je
op de jas.’;vroeg ik terwijl ik wees naar de zakjes. ‘Overal zakjes!’ ; riep
een peuter.
In de namiddag na hun
middagdutje mogen de peuters rustig wakker worden met kleurplaten. Wat kunnen
ze al mooi kleuren zeg!
Helemaal op het einde
van de dag gaan we allemaal bewegen! Wat enthousiast zijn de peuters! Een
kindje vroeg me zelfs drie keer of we gingen turnen. Hij kon het maar niet
geloven.
Op de foto mogen de peuters zo snel mogelijk de balletjes in de reistas gooien van juf Elien. Hieronder kan je nog andere foto's zien van de turnles.
Op de foto mogen de peuters zo snel mogelijk de balletjes in de reistas gooien van juf Elien. Hieronder kan je nog andere foto's zien van de turnles.
Dan bracht juf Elien
nog een leuk spelletje aan. Eerst mogen ze een verpakt pakje doorgeven op
de muziek en als de muziek stopt bij een kindje dan mag die het pakje openmaken.
Dat vonden ze spannend. Maar wat zit er nu in het pakje? Allemaal kleine
gekleurde zakjes! De peuters mogen gooien met de dobbelsteen en ze kijken op
welke kleur het valt. Als ze rood zien moeten ze een rode zak nemen.
Als afsluiter van de
dag hadden we ons godsdienstmomentje. We spraken samen over Jezus. Hij is onze
vriend, de vriend van iedereen! Ik toon prenten waarop je kan zien of ze
vrienden zijn. Ook met een kindje toon ik aan hoe je een vriend kan zijn. Je
kan elkaar een hand geven, of als een kindje gevallen is kan je ze helpen,
samen spelen,…
Op deze foto is juf
Elien even Jezus en speelt ze het verhaal van Jezus geneest een zieke. Ik leg
het kindje dat ziek is in een bed en leg een deken op haar. Jezus verzorgt de
kindjes. Hij is de vriend van iedereen.
Als verwerking voor
mijn godsdienstmomentje mogen de kls tekeningen kleuren van Jezus die iemand
helpt. Ze waren stil en geconcentreerd aan het kleuren. Flink!
Daarna mogen ze aan
iedereen hun mooie tekening tonen. Waw jullie kunnen dat goed! ‘Wie is dat op
de tekening.’ ;vroeg ik. ‘Jezus!’;zegt een peuter.
Helemaal op het einde
juist voor de bel ging deelde ik sterretjes uit. De ster mogen ze aan een
vriendje in de klas geven. We geven de ster omdat we allemaal dikke vrienden
zijn en Jezus is ook onze vriend!
Hier kan je foto’s zien van onze zakkenzoektocht door de
school. Het was een echte uitdaging voor de peuters! 'Daar!' Daar!'; riepen ze.
De spelletjes waren
populair en door begeleiding van de juf kregen meer en meer peuters interesse.
Schilderen doen ze
heel graag! Ik heb ze tijdens deze activiteit bijna niet gehoord! Hoe meer
kleur hoe beter was de boodschap.
Het tik tak gebeuren
is weer aangebroken. Wat vinden ze dit telkens fijn. De kindjes maken het
vanzelf stilletjes, het blijft een leuke belevenis voor ze.
Zie je deze zakjes
die legde ik achteraf in de ontdekhoek. Tijdens tik tak gaven deze zakjes elkaar
een zoentje. De peuter deed net exact hetzelfde in de ontdekhoek met de zakken.
Super tof!
Ooooooohhhh!!! Het
laatste uurtje gaat in maar niet getreurd we bewegen nog eens goed tijdens de turnles.
Jules is er ook bij! We lopen, rollen, springen, kruipen en ontspannen tijdens de relaxatie...
Hieronder kan je de
kunstwerkjes zien van week twee zakken & tassen. Waaw! Goed gedaan!!!
Tot ziens!
Tot ziens!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten